Interview met Alumnus – Marieke Kruijssen

Interview met Alumnus – Marieke Kruijssen
Marieke vertelt over haar opleidingen, huidige werkzaamheden en hoe deze samenkomen.

 

Ik kom uit een echt pedagogen nest. Met mijn moeder als basisschoolleerkracht en vader als onderwijsadviseur hadden wij vroeger aan tafel al gesprekken over de ontwikkeling en opvoeding van kinderen. De appel valt niet ver van de boom dus!  Toen ik niet werd aangenomen voor verschillende muziektheateropleidingen (mijn andere grote passie, de culturele sector) was ik enorm nieuwsgierig naar het studentenleven op de uni en koos ik voor Pedagogische Wetenschappen; ik denk omdat ik er het meest affiniteit mee had na het opgroeien in mijn gezin. Samen met mijn tweelingzus startte ik dit avontuur aan de UvA.

Tijdens en na mijn bachelor merkte ik dat de weg die de meeste studenten kiezen, orthopedagogiek, niet mijn weg was. Ik zag mijzelf geen diagnostiek uitvoeren als orthopedagoog of gedragsdeskundige worden. Het paste mij niet om voornamelijk op gezins- of individueel niveau te kijken naar problematiek bij kinderen en jongvolwassenen. Ik miste het grotere sociologische- en culturele perspectief binnen Pedagogische Wetenschappen.

Na twee tussenjaren waarin ik reisde en binnen de culturele sector werkte, maakte ik uiteindelijk de overstap naar de Universiteit Utrecht. Dat ik daar ging studeren heeft vooral te maken met de master die ik daar kon volgen: Youth, Education & Society; een master gericht op maatschappelijke opvoedingsvraagstukken. Hierin koos ik voor de EFIS track: Education For Inclusive Societies, waarin ik mij specialiseerde in inclusief onderwijs. Hierin kreeg ik de perspectieven die ik had gemist binnen mijn bachelor en beter aansloten bij mijn behoefte.

 

Ik merkte al snel na mijn afstuderen dat ik ontzettend veel kennis had opgedaan tijdens mijn studies, maar ik het lastig vond dat ik die in een ‘WO-baan’ niet direct kon toepassen of directe impact van mijn werk terug kon zien. Toen ik long-covid kreeg in april 2021 en ik een jaar op de bank kwam te liggen, besloot ik dat als ik beter was ik meer praktisch werk te zoeken en dan het liefst binnen het onderwijs. Dat is ondertussen gelukt!

Ik werk nu als pluscoach bij het ROC van Amsterdam en ben verbonden aan College West, dat een zorg- en welzijnscollege is. Ik werk bij het LEC, het Loopbaan Expertise Centrum, dat studenten allerhande ondersteuning biedt. Hierbij werken ontzettend veel expertises samen en is de zorgstructuur ingebed op school om schooluitval te voorkomen. Er lopen passend onderwijsspecialisten, budgetcoaches, psychologen, jeugdadviseurs, jeugdartsen en loopbaanadviseurs rond. Ik ben als pluscoach verbonden aan team Passend Onderwijs en begeleid studenten die niet op de reguliere manier onderwijs kunnen volgen. Ik coach hen voornamelijk op studie,- sociale- en beroepsvaardigheden. Ik vind het ontzettend leuk om de kennis vanuit mijn bachelor rondom de ontwikkeling van adolescenten toe te kunnen passen, net als praktische handvatten als gesprekstechnieken. Hierbij kan ik het grotere maatschappelijke perspectief dat ik leerde op mijn master ook gebruiken om studenten te helpen bij problematieken zoals stage-discriminatie, identiteitsvraagstukken of eerste generatie student zijn.

 

Naast dat ik 1:1 begeleiding waardevol werk vind, vind ik voor groepen staan ook heel leuk (komt die liefde voor een podium toch weer terug he… 🕺).

Bij de Kwekerij, een organisatie in Amsterdam die workshops geeft over allerhande levensvragen en -onderwerpen aan studenten en starters ben ik trainer. Ook heb ik hier een jaar lang gewerkt aan de ontwikkeling en implementatie van diversiteits- en inclusiebeleid. Mijn ambitie ligt uiteindelijk bij het zoeken naar verbinding tussen mensen, het overbruggen van verschillen en het vieren van diversiteit. Ik maak me graag hard voor een inclusieve maatschappij waarin ruimte is voor andere perspectieven. Hier kreeg ik de kans voor bij de Kwekerij en dat liet ik mij geen twee keer zeggen! Ik heb tijdens mijn jaar als Diversiteitskweker voornamelijk gefocust op bewustzijnsontwikkeling en concrete handvatten om inclusie te bevorderen als organisatie.

 

Later kwam een vacature als Burgerschap docent op mijn pad. Ik geef sinds september 4 klassen (eerstejaars MBO niveau 4) Burgerschap. Een hele uitdaging omdat ik (nog) geen lesbevoegdheid heb, maar ik vind voor de klas staan leuk en kan enorm genieten van de gesprekken die ontstaan in mijn lessen. Burgerschap heeft namelijk zowel een nadruk op maatschappelijk (controversiële) topics als op persoonlijke ontwikkeling. Een combinatie van elementen die ik als cruciaal zie om op in te zetten binnen onderwijssetting. Dat ik mag bijdragen aan het ontwikkelen van handvatten om te kunnen navigeren binnen onze complexe maatschappij vind ik heel waardevol! Hierin komt ook de kennis vanuit mijn master weer terug. Hier lag de nadruk voornamelijk op het kunnen opzetten van verschillende brillen; perspectieven waarmee je naar situaties kan kijken.

 

In mijn verschillende werkzaamheden komt allermeest mijn liefde voor jongvolwassenen terug, net als mijn maatschappelijke betrokkenheid. Ook mijn hang naar directe impact van het werk dat ik doe en de ambitie om diversiteit te vieren. Er zijn momenteel geen punten die minder aansluiten op mijn interesses, behalve de administratieve rompslomp die komt kijken bij mijn coachingssessies en docentschap 😉